Seruan Kaabah


20 tahun yang lalu, bayi yang baru saja dilahirkan hanya beberapa bulan sahaja, ditinggalkan oleh bondanya, menyahut seruan Ilahi buat kali pertamanya. Kini seruan Ilahi itu menyapa lagi kali keduanya buat bonda yang tercinta. Selepas berkali kali hasrat itu diluahkan kepada putera dan puterinya.

Ingin penulis berkongsi sedikit beberapa peristiwa yang penulis dengar sendiri tentang kejadian-kejadian yang ada pengajaran yang perlu dikutip yang menimpa jemaah haji..

Bumi itu memang penuh dengan keberkatan, kalau orang tua-tua selalu berpesan agar ‘mejaga mulut’ ketika berada di hutan belantara, apatah lagi kalau kita bertamu di Rumah Allah ini..

Yang ni dengar dari Ustaz ana masa di sekolah menengah, katanya, ada seorang lelaki ni( kenalannya barangkali) yang pergi menunaikan haji pada tahun tersebut,.

Alah.. biasanya orang kalau pergi haji ni, takde bawak balik benda lain dari mekah, yang bawak balik kopiah atas kepala je.. (ana pun tak tahu apa maksudnya yang tersirat dia cakap macam tu)..

Nak dipendekkan cerita (ke memang tak ingat dah.. hehe).. ketika menunggu di lapangan terbang nak balik ke Malaysia, bagasinya dicuri berserta dengan dompet-dompet sekali..

Jadi yang tinggal hanya duit beberapa ringgit sahaja dalam koceknya.. katanya, takkan balik dari mekkah tak bawak balik ape-ape, lalu dengan baki duit yang ada tu, dia pun pergilah beli kopiah.. dan kopiah tu terus dipakai dan itulah satu-satunya barang yang dia bawa pulang dari hajinya..

Pengajaranya? Pembaca renunglah sendiri…

Raya ke-empat baru ni sempat pergi ziarah mak sedara, kebetulan dia tengah sakit dan baru saja balik dari menunaikan umrah.. sampai Malaysia malam raya kalau tak silap..

Saya ni memang suka menyibuk dan tanya macam-macam.. yelar.. bukan senang kita nak dapat ilmu dari pengalaman seseorang..

Ilmu tu bisa saja kita membacanya pada bila-bila masa kalau ianya sudah dibukukan, samaada malas atau tidak.. itu saja persoalannya..

Namun.. pengalaman seseorang tu,, takkan sekali-kali kita dapat mengutipnya, kalau orang tu sendiri tak menceritakan pada kita..

Sambung balik.. sebelum tu ma ada cerita yang mak long tak sihat, jadi dia tak dapat buat ibadah dengan baik kat sana..

Sebak juga mak long ketika menceritakan kisahnya ketika di sana, katanya beberapa hari dia rasakan macam tak tahu apa-apa, disampig masalah tak dapat tidur malam, hanya mampu terbaring atas katil namun mata tak mahu pejam..

Antara dugaan yang terbesar maklong terima adalah, kakinya sakit sampai bengkak-bengkak menyebabkan mak long tak dapat setiap masa turun berjemaah di Baitullah.

Sebak mak long menceritakan pengalamannya sebulan di bulan Ramadhan yang lalu mengerjakan umrah disana..

Katanya dengan sebak “ apalah kesalahan yang aku telah lakukan sampai Allah nak uji sebegini rupa”.. sedih pulak saya bila dia cakap macam tu.. moga-moga ujian yang ditimpakan kepadanya adalah sebagai kafarat dosa-dosa yang terdahulu..

Teringat penulis akan hadis sohih riwayat imam Muslim maksudnya “ sesungguhnya umrah kepada umrah yang lain itu adalah kafarah dosa-dosa diantara keduanya”

Allah dah macam tak bagi pergi dah sebelum tu katanya, sebab kad pengenalan yang di simpan elok-elok tu hilang pulak sebelum berangkat ke mekkah..

Pada pandangan penulis, sebenarnya mak long tu tak kuat lagi dari segi emosinya, suaminya baru meninggal tak sampai setahun.. ni pun mak long pergi dengan orang-orang yang duduk di pondok..

Itu yang penulis suka berbicara dengan mak long, banyak ilmunya.. dari tubuh yang sudah lanjut usianya itu, tersimpan seribu satu asam garam yang perlu dikongsi untuk tatapan anak cucunya yang akan datang..

Minggu ni satu lagi berita gembira yang penulis dapat, bonda berpeluang memunaikan Haji ke Mekkah pada tahun ni, bezanya kalau dua puluh tahun dulu bonda pergi dengan arwah suaminya.. kini bonda ditemani oleh kakaknya..

Gembira bercampur risau, gembira kerana bonda dah lama cakap nak pergi Mekkah, katanya kalau tahun ni tak dapat buah Haji, nak pergi jugak walaupun hanya buat Umrah.. rindu benar bonda pada tanah suci itu… namun risau memikirkan kesihatan bonda yang juga tak menentu sejak kebelakangan ini.. tak sampai sebulan lagi bonda akan berangkat ke sana, samada 26 atau 27 oktober ni..

Tak ada apa yang penulis dapat bantu bonda kecuali akan cuba menghabiskan kitab “Manasik Haji dan Umrah” karangan imam nawawi yang setebal tiga ratus mukasurat tu, moga-moga sedikit sebanyak dapat membantunya menunaikan ibadah dengan lebih sempurna..

Moga-moga Haji Mabrur menjadi miliknya..