Kalau Kita Tidak Mampu Menjaganya




Kalau Kita Tidak Mampu Menjaganya.. Pulangkan kembali ke tempat asalnya..
Kita Akan Mula Merinduinya.. Bila Kita sudah Kehilangannya...

Itulah status terbaru musafir hamba dalam facebook… bila membacanya, tentunya pelbagai tafsiran dan andaian yang dibuat kalian,

Tapi status ini memberikan makna yang cukup mendalam dalam kehidupan musafir hamba..

Tercetusnya status ini bila mana diberikan kesempatan menonton cerita ‘Taubat Nasuha’, agak terkesan dengan cerita yang ditonjolkan.

Kalau Kita Tidak Mampu Menjaganya…… Pulangkan Kembali ke Tempat Asalnya..
Kita Akan Merinduinya.. Bila Kita Sudah Kehilangannya
..

Ianya mengajar kita, betapa kita harus menjaga setiap apa yang dianugerahkan buat kita dengan sebaik-baiknya.. kerana setiap yang menjadi milik kita, sudah menjadi AMANAH dan TANGGUNGJAWAB kita..

Mungkin masih ada dikalangan kalian yang terawan-awangan, sebenarnya, situasi ini boleh diletakkan di setiap keadaan dan peristiwa..

Kalau kalian bergelar seorang suami.. maka jika kalian sudah tidak mampu menjaga isteri kalian malah lebih memudaratkan dirinya, maka kalian serahkanlah kembali kepada kedua orang tuanya..
Tetapi percayalah, kalian akan mula merinduinya, bila kalian sudah kehilangannya.

Bila namanya kalian sebagai seorang Daie’.. maka jagalah mad’u kalian dengan sebaiknya, tetapi jika kalian sudah tidak mampu untuk menjaganya.. maka kalian kembalikanlah mad’u kalian ke tempat asalnya.. tetapi yakinlah.. yang kalian kan merinduinya.. bila kalian sudah kehilangannya.

Bila kalian namanya orang yang diberi amanah.. kalian boleh saja mengembalikan amanah itu ke tempat asalnya. Namun sekali lagi kalian akan merindui amanah tersebut, suka duka, pahit manis dan sepak terajang dalam memikulnya.. kerna itu semualah yang telah mendewasakan kalian.

Itu semua penting… tapi tidak sepenting dan seutama apa yang akan kita bicarakan dibawah ini..

*************************************************************************


IMAN… iman itu diberi walaupun terkadang ada yang mencari, namun bukan semua yang dianugerahi.. dengan iman inilah yang membezakan seorang hamba dengan hamba yang lainnya, musafir hamba percaya kebanyakan dikalangn kita sedang mengecapi manisnya iman itu.
Namun persoalannya disini, sejauh manakah iman yang dianugerahi itu kita jaga? Bagaimana kita menjaganya, terserah pada kita, tetapi, jika kita tidak mampu menjaganya, bukan kita yang akan mengembalikannya ke tempat asalnya.. namun yang lebih dikhuatiri, ianya ditarik dan diambil dari yang menganugerahkannya buat kita..’nauuzubillah min zalik’.. disaat itulah.. kita mula tersungkur bersujud meminta ianya dikembalikan kepada kita, kerana sekali lagi.. bila kita kehilangannya.. kita akan mula merinduinya..

TAUBAT..’ setiap anak adam melakukan kesalahan’ kata Nabi.. dan sebaik-baik orang yang melakukan kesilapan ialah orang-orang yang bertaubat.. ya, terkadang taubat kita kepada Pencipta kita datang berkali-kali, tetapi jika kita bermain-main dengan taubat kita.. tidak mustahil suatu hari nanti, ianya akan pergi dan tidak kembali lagi pada kita.. di saat itulah.. kita akan mula merinduinya.

ISLAM.. kata seorang ajk kepada peserta program “ sebenarnya islam tidak memerlukan ana dan kalian untuk berjuang membelanya… tetapi ana dan kalianlah yang sebenarnya memerlukan islam itu… ana dan kalianlah yang melukut dan melutut mahu berpaut pada dahan yang diberi nama islam itu… dan ana dan kalianlah sebenarnya tidak boleh hidup tanpa Islam itu”

TARBIAH.. “betapa ramai orang diluar sana yang mahukan tarbiah.. namun Allah tidak memilih mereka untuk menerima tarbiah ini.. betapa ramai dikalangan kalian yang hadir pada hari ini yang sebenarnya tidak mahupun kepada tarbiah.. namun Allah tetap memilih kalian.. kerana terkadang Kita mahu.. tetapi Allah tidak mahu kita.. terkadang.. Kita tidak mahu.. tetapi Allah mahu kita.. kerana hidayah itu hanya milik Allah..”

***************************************************************************




Malam itu.. tanpa dirancang, dua sahabat bertemu di alam maya.. berbalas salam.. melahirkan rasa kasih sayang kerana Allah..

Seorang sahabat menghulurkan nasihat, sementara yang satu lagi minta diberi nasihat..

musafir hamba kira biarlah dialog diantara mereka itu tersimpan kukuh dalam memori buat masa ini.. akan tiba masanya nanti.. untuk dikongsi mengutip ibrah buat panduan bermusafir di dunia ini..

cukup musafir bawakan beberapa kerat pengakhiran dialog mereka.. selepas menitipkan beberapa nasihat dan pandangan….

LAN... UMMAT DAH HILANG ARAH.. JANGAN KURANGKAN LAGI BILANGAN RIJAL-RIJAL YANG AKAN JADI QUDWAH UNTUUK UMMAT LAN...

HASAN DAH TAK LAYAK JADI QUDWAH UNTUUK UMMAT!!!! LAN JAGALAH DIRI LAN SEBAIK2NYA...
HASAN TAK TAU NAK CAKAP MACM MANA LAGI LAN..

Sahabat pertama tanpa disedari menitiskan air mata menasihatkan sahabatnya... kerana begitu sayangkan sahabatnya, bukan kerana jarang bertemu.. tapi gusar dan risau akan sahabatnya hanyut dibawa arus yang pernah menghanyutkan dirinya sendiri satu ketika dulu….

hasan...
lan mintak maaf
bukan kpd hasan
tapi pada dakwah ni
astaghfirullah...


syukran hasan
lan da lalai
hanyut sgt3
lan takkan fikir lagi psl bnda2 ni
lan balas msj hasan ni
dgn airmata syukur dikurniakan sahabat seperti hasan
yang jadi saksi di akhirat nti
syukran, syg hasan!!!

Dua sahabat saling menitiskan air mata, nasihat menasihati walaupun pertemuan itu hanyalah di alam maya... indahnya ukhwah itu.. walaupun tanpa bertentang mata namun tetap sentiasa bertentang hati..

Tidaklah lama dialog mereka berdua.. tetapi cukup untuk sama-sama menitiskan air mata kerana Ilahi..

Malam itu hassan mengakhiri permualan mereka dengan untaian kata-kata untuk tatapan kita semua..


‘kalau Lan dah taknak Qudwah dan Iman itu.... Bagi saja pada orang yang mahukannya.... Bila kita kehilangannya... baru kita akan merinduinya Lan...... ‘

Uhibukkum fillah sahabat-sahabat ku…

*(Lan dan Hasan bukan nama sebenar)

Paloh Rawa, Machang
25/10/10

6 comments:

Sufi AlFaruqi said...

Penulisan y hebat..
Amanah y akan ditinggalkan ini pasti diridui..

ibnuibrahim said...

ya kak, walaupun terkadang kita terbeban dengan amanah.. tapi amanah inilah yang sebenarnya membawa kita maju beberapa tapak kehadapan..

Moga Kita terus Berjuang!!!!

Ibnu Remli AbdulRahman Saad said...
This comment has been removed by the author.
Ibnu Remli AbdulRahman Saad said...

Cukup bermakna..

Kehilangan tu lah biasanya menyedarkan kita..

Kadang2 terasa beban dengan apa yg kita ada,..

Walhal, itulah wadah yg Allah kurniakan utk kita manfaatkan sepenuhnya..

Namun, lemahnya iman ya akhi kerna sering benar rasanya diri ini memandang enteng anugerah itu padahal kita xsedar bhw orang len xdapat apa yg kita ada.

ibnuibrahim said...

khas Buat teman-teman TLC1

Gembira bersama kalian, banyak juga yang dipelajari dari kalian..

sesi terakhir yang begitu mengharukan.. moga Ukhwah kita semua berkekalan hendaknya..

'kalaulah sekiranya dunia itu indah.. nescaya kita tidak akan keluar dari perut ibu kita dengan menangis"

Anonymous said...

musafir hamba:moga enta trus dberikan kkuatan utk trus b'dakwah.

Sngguh,,kenangan terakhir b'sama TLC1 bgtu m'berikan ksan. Dsitulah t'serlah ukhwah krna Allah antra kita...

Btul lar, stiap org ada klebihan masing2..:)

Post a Comment