20 Tahun Memimpin Kelantan




Hari ini Tanggal 21Oktober , maka genap sudahlah usia pemerintahan kepimpinan ulama dikelantan. Tergerak untuk berkongsi sedikit sebanyak pengalaman dan cerita pahit manis pemerintahan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan.

Lebih mengujakan, lahir-lahir je penulis ke dunia ni, terus berkesempatan berada di bawah pemerintahan seorang ulama, beruntunglah sape-sape rakyat Kelantan yang lahir pada tahun 1990, kerana dipimpin dan ditarbiah oleh seorang Ulama.

Awl-awal Tok Guru memerintah dulu, kononnya pihak lawan dengan bongkak dan angkuhnya, mereka kata kerajaan pimpinan TokGuru takkan bertahan lama, mereka mensasarkan tiga bulan sahaja kononnya, kerana kata mereka, kerajaan tok guru takkan mampu membayar gaji kakitanganlah apelah.. Selepas tiga bulan mereka cakap-cakap lagi, kononnya hanya mampu capai setahun saja, namun semua itu hanya mimpi disiang hari saja buat mereka, nah, sekarang Tok Guru mengekalkan pemerintahannya selama 20 tahun lamanya, lagi 2 tahun samalah dengan rekod Mahathir, tapi bukan itu yang Tok Guru nak.. lebih memedihkan hati lawannya, sekarang ini kerajaan pimpinannya semakin kukuh dan kuat, lebih kukuh dari ekonomi Negara yang dah terumbang ambing sekarang ni pastinya. Malah kerajaan Kelantan dilihat lebih bergaya membawa perubahan kepada mesyarakat.

Kepimpinannya Merubah….

Ya, walaupun hanya memerintah sebuah negeri, kepimpinannya sudah mampu merubah Negara, mahupun dunia, Negara yang dipimpin seterunya seakan-akan tidak terdaya lagi menafikan hal ini.

Bermula dengan sekecil-kecil perkara, Tok Guru membawa satu perubahan dengan menyarankan setiap majlis dibuka dengan bacaan al-Fatihah dan diakhiri dengan surah al-asr dan tasbih kafarah, jika 20tahun lalu, perkara ini seakan-akan tidak wujud kecuali di majlis2 ilmu saja mugkin, tapi hari ini, dimana-mana saja samaada majlis rasmi apatah lagi yang tak rasmi mempraktikkan cara ini, dan lebih mengembirakan ianya juga turut diguna pakai hatta dalam perhimpunan agung umno sekalipun.. hehe.. Alhamdulillah.. tak lama dah tu..

Terngiang-ngiang lagi apa yang tok guru selalu sebut dalam siri ceramah-ceramahnya, sekira-kira bunyinya beginilah “ mula-mula ambo masuk pejabat menteri besar dulu, ambo panggil pegawai kewaangan negeri, ambo suruh tarik semua duit kerajaan negeri letak dalam Bank Islam jah, tak lama lepas tu, ramailah pegawai-pegawai bank mari jupo ambo, dio kata, kalau tok guru buat macam tu macam mana kami nak berniaga, lepas tu tok guru pegang serbannya dan janggutnya sekali, tahu ape tok guru cakap?? Tak malu ko serban ambo ko, ambo nok letok duit kerajaan dalam bank bukan islam” (sebab riba dan sebagainya)

Ringkas dan padat jawapannya,tetapi ianya merubah Malaysia. Bermula dari saat itu, mulalah bank-bank lain mahu melaksanakan sistem islam, satu persatu kita tengok , bank-bank yang baru mahupun yang sedia ada menawarkan sistem kewangan islam.. sehinggakan tak pelik sekarang ini, Bank Hong Leong pun dah jadi islam dengan nama muallafnya Hong Leong Islamic Bank.

Banyak kalau kita nak tengok satu persatu, cukup sekadar penulis bawakan satu dua contoh sahaja, Tok Guru juga mengarahkan agar semua iklan di papan tanda mesti bertudung, jadi semua model-model yang tak pernah bertudung pun terpaksalah pakai tudung kalau nak lekatkan iklanya kat Kelantan, lebih melucukan penulis, sampai ada yang cakap, kalau nak tengok maya Karin pakai tudung, pergi lar kat Kelantan, semua model bertudung, Alhamdulillah.. penulis tengah tunggu Fist Lady pulak bertudung.. hehe. Doa-doakanlah.

Zuhudnya Seorang Pemimpin.

Tok guru lebih selesa dengan jubah dan kain pelikatnya, tak pernah terfikir dek akal kita yang orang berkain pelikat pun boleh memimpin.. malaha jauuuuh lebih baik dari yang tak pernah pakai kain pelikat apatah lagi jubah, rumahnya dari dulu hingga sekarang, macam itulah rupanya, rumah papan yang tidaklah sebesar mana, melangit bezanya dengan ketua bahagian seterunya mungkin..

Kalau tak silap penulis, Tok Guru ni takda kereta sendiri, yang ada hanyalah kereta rasmi kerajaan yang dah 20tahun tak pernah tukar-tukar. Kalau makan bersama rakyat, makan dalam talam dan duduk bersila itu biasa saja baginya, sehinggakan penulis tengok Raja Kelantan yang baru pun mendapat tempiasnya juga, bila selalu dilihat berjubah dan berkain pelikat ke majlis2 bersama rakyat, malah menggunakn perkataan ambo menggantikan istilah beta.. subhanallah.. seterunya saja yang tak mahu berubah-ubah sampai sekarang..

Istiqomah Dengan Islam Yang Dibawanya

Tok Guru dilihat begitu istiqomah dengan islam yang mahu dibawanya.. tak pernah ucapan-ucapannya samaada rasmi atau tidak rasmi tidak diisi dengan tazkirah mengingatkan tentang dosa pahala dan syurga neraka, hebat Tok Guru, sampaikan tazkirah boleh dibawa masuk dalam dewan rakyat dan dewan Negara, beruntang wakil-wakil rakyat sebab selalu dapat dengar tazkirah.. penulis pun nak jadi wakil rakyatlah kalau macam tu.. hehe.. Ameen

Kuliah agama mingguan pagi jumaatnya, tak pernah hilang dan tak pernah lesu dari sambutan, bermula seawal sebelum menjadi menteri besar lagi di bangunan Pejabat Pas sehinggalah dah 20 tahun menjadi menteri Besar. Malah kuliahnya terpaksa beralih ke tengah-tengah jalan raya di Bandar kota bharu itu bagi menampung jumlah hadirin yang semakin ramai, sehinggakan jalan di tengah-tengah bandar itu terpaksa ditutup bagi menampung keperluan itu, lebih meriah dari pasar malam..

Hotel-hotel sekitar jugak yang bertuah, hari jumaat je mesti penuh, nak buat macam mana, bukan islam dari pelbagai negeri juga selalu pergi ke kuliahnya, seolah-olah suasana politik dan batang tubuh Tok Guru itu sendiri menjadi tarikan pelancong ke Kelantan.. kalau mereka bangga dengan KLCC dan Eye On Malaysia… kami bangga dengan Tok Guru kami..

Ada Kuasa Lain Yang Menolongnya.

Saya pernah juga dengar Anuar Bakri(setiausaha politik Tok Guru) cakap, tok guru ni, walau sesibuk mana pun dia, tak pernah tinggal solat dhuha dan tahajjud, sehinggakan dalam bilik pejabatnya sendiri disediakan ruang untuk beliau bersolat, malah yang lucunya, selalu je bilik tok guru ni depenuhi dengan botol-botol air, nak suruh tok guru doakan, jadi macam tok bomoh pun ada jugak tok guru ni.. hehe.. barangkali KuLi, Dato’ Pa dan Anuar Musa juga pernah letakkan air secara senyap-senyap dalam bilik Tok Guru tu.. hehe..walupun balik lewat malam ke rumah, Tok Guru tidak pernah alpa untuk bagun bersujud dan berdoa di malam hari untuk kesejahteraan rakyatnya.. dan memastiakan setiap tindakan dan keputusan yang diambil diredhoi Yang Esa… Ya Allah.. mulianya peribadimu Pemimpin ku….

Cuba kita lihat moto yang dibawanya sepanjang 20tahun pemerintahan beliau, “Membangun Bersama Islam” cukup ringkas, padat dan yang paling penting sangat berpengaruh..(macam pernah dengar je)hehe.. tak perlu dijelaskan dengan panjang lebar, umum pandai dan faham menafsirkannya, lain pula dengan apa yang dibawa oleh Pak Lah, “Islam Hadhari”.. fuh.. beratus-ribu perlu dibelanjakan untuk menerangkan moto ini kepada rakyat.. hasilnya.. sampai tersungkur pun orang masih tak faham-faham apa itu islam hadhari.. sekarang yang ada hanya batu nisannya saja dan termaktub indah dalam lipatan-lipatan sejarah.

Sebab itulah kata Frof Hassan Hasbullah, walaupun Tok Guru menjadi pembangkang, tetapi isunya dalam akhbar perdana milik seterunya pernah dalam beberapa ketika gambarnya berada di muka depan sebanyak enam hari berturut-turut, walaupun isunya adalah negative namun ianya amat membantu dan menarik minat lebih ramai ingin mengenalinya. Sehingga dikatakan antara sebab utama kekalahan teruk dan terburuk dan bakal lebih parah Barisan nasional di Kelantan pada 2008 yang lalu, akibat terlalu banyak menghentam peribadi tok guru, sedangkan umum mengetahui kemuliaan peribadinya.. lain pula seterunya, kalau takda masalah, macam tak sah..

Sebab itulah kalau kita tengok pemimpin BN Kelantan seperti Dato Mustapa Muhammad dan Tengku Razali dapat kekal lama dikelantan, kerana mereka jarang atau boleh dikatakan tak pernah menghentam Tok Guru secara terbuka.. lain pula jadinya dengan Anuar Musa.. itulah padahnya menghentam seorang ulama, jadi buat seteru-seterunya, kalaulah kiranya mahu bertapak lama dikelantan, maka janganlah sentuh dan hentam Tok Guru kesayangan rakyat Kelantan itu.. kalau tidak buruk padahnya.. tak percaya?? Cubalah…

Pilihanraya 2008 digemparkan dengan gambar titisan air mata tok guru ketika munajjatnya di stadium kota bharu, macam pisang goreng lakunya gambar tu.. sehinggakan ada pimpinan parti lawannya cakap.. tengok gambar tu, dah tahu BN akan kalah teruk tahun tu.. bila berakhirnya pilihanraya, maka sibuklah jentera-jentera parti perlu mengutip dan menurunkan kembali poster-poser, tapi lain pula jadinya dengan poster tok guru, tak sampai 24jam habis semua posternya disepanjang jalan di’kebas’ penyokongnya terutamanya anak perantau yang pulang mengundi, kalau gambar najib.. sebulan pun masih tergantung kat tiang bangunan.. hehe

Satu lagi caranya macam mana nak jualan lelong ditepi-tepi jalan (biasanya buah-buahan) habis dalam masa yang singkat?? Senang je.. lekatkan gambar tok guru besar-besar depan kedai, comfirm berderet-deretlah kereta berhenti beli.. kalau letak gambar siti Nurhaliza pun tak semeriah tu.. hehe.


Ini sajalah yang mampu penulis hadiahkan sempena 20tahun pemerintahan Tok Guru Nik Abdul Aziz di negeri serambi mekkah itu, sedikit pengalaman dan pandangan buat tatapan teman-teman dan generasi mendatang

Kalaupun kita tidak mampu untuk menjadi Pendokong kepada perjuangan ini, cukuplah sekadar kita menjadi penyokongnya, tetapi jangan pula sekali-kali kita termasuk dalam golongan yang mengongkong kepada berkembangnya perjuangan ini..

Nilai 20/10/10

1 comment:

din said...

salam tuan..maaf takder untungnyerrpun 21 thn di bawah nik aziz..betapa ramai rakyat kelate menderita dan betapa banyak fatwa yg mencelarukan umat Islam olh Pas dan Nik Aziz niii....

Post a Comment