Maafkan Daku Palestin


Hati ini terguris luka tatkala mendapat berita tentang konvoi kemanusiaan ke gaza telah di serang oleh yahudi laknatullahialaih..

Satu misi kemanusiaan yang suci demi membantu saudara-saudara seakidah dengan kita, inilah cantikknya islam, bilamana sempadan negara tidak dijadikan tembok pemisah antara saudara seakidah sendiri..

Sehingga kini dikahabarkan sudah 20 orang menjadai angka korban kematian akibat serangan ini. Dan ulama palestin telah mengiktiraf mereka sebagai SYAHID!!!!..

Lagi luka dan pedih hati ini, apabila terkenangkan diri sendiri yang selama ini, diam membisu tentang isu palestin ini, tidak pernah gagah untuk menulis tentang isu ini di blog, tidak pernah ringan jari ini untuk memberikan komen tentang palestin di facebook apatah lagi untuk menyebarkan artikel tentang mereka melalui e-mail…

Moga Allah mengampuni kelalaian hamba-Nya ini, diri ini diselubungi rasa bersalah tatkala berita ini muncul, mulalah membuka berita-berita mengenainya di internet..

Aku yang dulunya tidak begitu ghairah untuk memperjuangkan isu ini, mula mencari-cari buku tentangnya untuk menbakar semangat ini, aku menjenguk di rak buku kalau-kalau ada buku yang sesuai..

Alhamdulillah.. ‘Cinta di langit Gaza’ karangan ustaz Riduan Mohamad Nor yang aku temui yang pastinya menambahkan lagi cintaku pada palestin..

Terkesima seketika apabila terbaca frasa dalam buku itu yag ditanyakan oleh anak-anak kecil Palestin kepada Ustaz Riduan sendiri “Kamu sayang Kepada Palestin?”…. rasa macam peluru itu terkena tepat di kepalaku..

Moga Allah memberikan kita rasa cinta terhadap saudara seagama dengan kita..

Malam itu sempat mengajak teman-teman untuk solat hajat bersama serta membaca qunut nazilah.. moga-moga doa yang kami hantarkan diterima Allah dan kalaupun doa itu tidak mampu untuk meletupkan tentera-tentera yahudi, ku berharap ianya memberikan sedikit kekuatan buat pejuang-pejuang kita di sana.

Allah telah memberikan kepada ku ruang dan peluang untuk mengisi masa yang terluang diantara magib dan isya’ di sebuah surau.. aku perlu gunakan peluang ini untuk membangkitkan kesedaran tentang Palestin ini kepada teman-teman yang lain, agar mereka tidak terlambat sepertiku..

Kalaupun kalam ini tidak mampu untuk melahirkan insan-insan yang sanggup berjuang dan syahid di medan perang.. cukuplah sekadar membuahkan rasa benci dan jijik terhadap yahudi Laknnatullah..

Kenapa aku dulunya tidak ghairah untuk memperjuangkan isu ini????

Selain dari kejahilan dan kelemahan diri sendiri, diri ini sebenarnya kecewa, kerana isu palestin ini cuba digunakan oleh golongan-golongan tertentu untuk menarik minat orag ramai terutamanya mahasiswa untuk mengikut pemikiran mereka..

Duluya bila tengok saja tentang orang yang memakai baju tentang palestin.. terdetik dalam hati, dari golongan ‘mereka’kah ini..

Namun itu dulu.. biarlah kita serahkan saja pada yang Esa, akan niat dan keikhlasan mereka dalam memperjuangkan isu ini.. siapalah kita untuk menilai hati manusia, jauh sekali menghukum mereka..

Kuharap semangat yang lahir dalam diriku ini biarlah benar-benar kerana mereka adalah saudara-saudara seakidah dengan kita, tidak lebih dari itu.

Dan aku juga bersyukur walaupun ‘terlambat’ namun tidak tergolong dalam kalangan yang ‘tidak pernah’ untuk membicarakan isu ini..

Ya Allah, berikanlah kami rasa kecintaan kepada bumi palestin dan pejuang-pejuang yang berusha untuk membebaskanya.. berikanlah seribu satu kekuatan buat mereka-mereka yang berjuang disana.. hantarkanlah tentera-tentera-Mu untuk memusnahkan musuh-musuh agama-Mu Ya Allah..

No comments:

Post a Comment