Andai semua merasakan itu hak mereka..





Hari ini kita bisa hidup aman dan nyaman sekali, menghirup udara yang segar, menikmati pesona ciptaan Tuhan yang pelbagai itu. Terima kasih Tuhan atas segalanya.

Bunga-bunga masih kembang mekar, pohon-pohon masih boleh mengeluarkan buah, rumput masih berdiri segar,haiwan-haiwan ternakan masih riang meragut rumput-rumput, dan manusia masih mampu merasai keenakan dan kelazatan daging-daging dan hasil tenusu.

Perkara ini tiap masa berlaku di sekeliling kita bukan? Tapi sedikit cuma dari kita yang mengadaikan masanya sesaat cuma untuk memikirkan ibrah dan pengajaran disebalik semua itu.

Banyak sekali kita melihat perbandingan-perbandingan alam yang dinukilkan Tuhan dalam KitabNya yang mulia.. awan yang membawa gugusan air, hujan yang tumpah dari langit, lalu menghidupkan tanah-tanah yang mati.

SubhanaLLah hebat bukan ciptaan Tuhan?? itu sejuzuk cuma dari bermacam-macam lagi keajaiban yang Tuhan ciptakan pada Alam.

Andai kata, hari ini lebah mendakwa manusia di mahkamah antarabangsa. Mendakwa mausia kerana sewenang-wenang mencuri madu lebah yang mereka proses, berhempas pulas siang dan malam.

Bermula dengan pengembaraan mencari bunga-bunga untuk menyedut madunya, dalam masa yang sama menjadi agen pendebungaaan kepada pohon-pohon agar bunga-bunga itu terus hidup dan membekalkan sumber utama untuk mereka memproses madu.

Bukan itu sahaja, mereka membina rumah berbentuk hexagon (segi lapan) yang di dakwa banyak orang merupakan stuktur yang paling sempurna dan paling kukuh. Sekali lagi kita melihat Ke-Agungan Tuhan, megurniakan ilham yang cukup hebat pada binatang yang sekecil lebah itu.

Mereka siang dan malam, memproses pati-pati dari bunga itu tadi menjadi madu lebah yang digila banyak orang. Bukan digila kerana manisnya sahaja. tetapi yang jauh lebih penting dari itu adalah, khasiat-khasiat yang terkandung di dalamnya., membuatkan banyak orang tertarik padanya.

Kerana seekor lebah…..



Hari ini kita melihat, bunga-bunga masih kembang mekar ditaman-taman, pokok-pokok masih setia mengeluarkan buhan-buahan untuk dimakan manusia.

Buka itu saja, bermula dari sang pengusaha ladang lebah, pemilik kilang madu sehinggalah kepada pencari lebah di kampung-kampung mendapat manfaat yang banyak darinya.

Tetapi.. andai kata hari ini, mahkamah antarabangsa menerima saman lebah terhadap manusia, menjadikan tidak ada lagi madu-madu yang di jual, bunga-bunga tidak lagi mampu mengembangkan kelopaknya yang cantik, apatatah lagi pohon-pohon mahu mengeluarkan buah..

Ini kerana, lebah tidak lagi menjalankan fungsinya, menjadi agen debunga, kerana madu-madu di seluruh dunia telah menjadi miliknya sekarang.

Lihatlah betapa tunggang-langgangnya dunia hanya kerana seekor lebah tidak lagi menjalankan tugasnya. Dan mendakwa miliknya dan usahanya adalah bersifat peribadi cuma.

Lihatlah wahai manusia yang dikurniakan akan akal-akal yang sihat, kita hidup di muka bumi ini, hakikatnya kita saling memerlukan satu sama lain, masing-masing harus memainkan pernanan mengikut tugas yang telah ditetapkan Tuhan pada kita.

Jangan pula ada Sang Jutawan yang mendakwa, hartanya adalah untuknya semata, tetapi pada rezeki yang terkurnia padanya itu terdapat juga hak orang-orang fakir dan miskin padanya.

Indahnya apa yang telah di ciptakan Tuhan pada kita, saling perkaitan dan tolong menolong sesama makhluk di alam semesta ini membuatkan kita semua hidup dalam satu ekositem yang sangat sempurna.

Begitu juga seharusnya manusia, makhluk yang dikurnia akan Akal padanya. Yang kaya membantu yang miskin, yang kuat membantu yang lemah, yang pintar menolong yang kurang pintar, dan begitu jugalah sebaliknya.

Kalaulah hanya dengan seekor lebah tidak menjalankan fungsinya, rosak binasalah dunia, begitu juga seharusnya kita, kalaulah kita tidak melaksanakan amanah dan tanggubjawab kita, maka akan rosak binasalah sesebuah Tamadun dan Masyarakat..


Tika Mata Melihat Alam, Hati Merenung Tuhan….



Paloh Rawa
30/05/11 (12:34pm)

1 comment:

lipatanhati said...

Qur'an, Sura Lebah (AL-NAHL (16)), ayat 68-69:

68. Dan Allah-mu mewahyukan kepada lebah: "Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibikin manusia".

69. kemudian makan dari semua buah-buahan dan tempuhlah jalan Allah-mu yang telah dimudahkan. Dari perut lebah itu keluar minuman yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda bagi orang-orang yang memikirkan.

Post a Comment