Damai Desa Itu..




Damai embun pagi, mendung awan petang dan petak sawah yang menghijau, membayangkannya saja sudah terasa damainya..

Dua hari pulang ke desa arwah atuk, memberikan seribu satu aspirasai, menyoroti silam yang penuh warna dan pastinya melemparkan sejuta harapan..

Desa itu, permainya membawa tenang, melihat suasana desa itu yang masih tidak disentuh pembangunan yang menggila, melihat hijau petak sawahnya memberikan sejuta ketenangan..

Petang itu, berdiri di titi di tali air, dulunya titi itu dari kayu dibina arwah atuk, kini sudah berdiri teguh menjadi kongkrit, satu tika dulu, tali air itu pernah menjadi tempat kami bermain riang bersama sanak saudara.



Desa itu, masih juga terpahat peristiwa pahit tetapi manis untuk dikenang, terjatuh dari pohon kelapa tika mahu memetikknya, sakitnya mungkin hilang, namun memorinya akan tetap ku kenang..

Petang itu, aku melihat anak-anak kecil desa bermain bola, bukan dipadang, tetapi di halaman Cuma, walaupun bola yang kemik, uzur dan tidak pantas digelar bola lagi, namun jauh di sudut hati mereka, mereka terhibur bermain bersama teman-teman..


Mendengar bual bicara anak2 desa, sekali sekala mereka bergaduh itu perkara biasa dan sudah fitrah bagi mereka, melihat akan kelibat dan gelagat mereka, mengingatkan daku waktu dulu, tika itu hamparan kain putih masih tidak banyak titik hitamnya, masih kurang taklifannya dan masih boleh riang setiap ketika.. sungguh, aku merindui saat2 fitrah itu..

Malam itu, aku mengintai-intai buku yang tersusun rapi di almari, melihat kalau-kalau ada yang berkenan untuk mengisi minda hari itu, tangan terus mencapai buku biru itu, “Minda Melayu Baru” yang dinukil Dr Sidik Fadil kira-kira 10tahun yang lalu menjadi plihan..

Menikmati hasil tulisan seorang insan yang bersarjana mudakan pengajian islam, bersarjanakan dibidang persuratan dan berPHDkan kesusasteraan… terpegun dengan buah akal dan gaya tulis bahasa yang terpahat indah dalam buku itu.. menambah aspirasi menuju revolusi..

Berpagi-pagian dengan kokokan ayam desa dan kicauan unggas, ditambah dengan kedinginan air pagi, begitu menyegarkan setiap yang merasainya.. selesai solat berjemaah, kami terus melangkah ke pusara arwah atuk dan nenek, yang kiranya sudah begitu lama tidak kami ziarahi.
Terkenang akan arwah atuk, masih segar terpatri dalam memori akan wajahnya yang berseri itu, gayanya yang berserban sentiasa dan wataknya sebagai guru mengaji Quran menambah motivasi.




Teringat lagi aku, tika itu aku masih kecil, solat berjemaah, berzikir dan berdoa bersama-sama dengannya.. masih ingat aku, susuk tubuh itu yang sering membacakan kalam Tuhan di waktu-waktu lapangnya, entah berapa kali beliau khatamkan dalam sebulan itu aku kurang pasti..

Malu benar jiwa muda ini, kerana masih tidak mampu mengikut jejak pusaka arwah atuk.. Moga darahnya yang mengalir dalam tubuh ini memberikan kekuatan untuk aku juga mencintai kalam Tuhan sepertinya.. Moga Allah merahmati kalian di alam sana Datuk dan Nenekku..

Pagi itu, berjalan merentasi sawah padi, seterusnya menaiki kereta sewa ke pekan kota bharu, musafir mencari ilmu dengan Ulama merangkap Umara di negeri serambi mekkah itu, melihat wajahnya saja memberikan diri ini kekuatan untuk terus berlari dalam lumpur perjuangan ini..

Aku melihat, berpusu-pusu rakyat jelata menuju ke dataran itu, mendengar kuliah tafsir setiap pagi jumaat, dalam pergi dan pulang aku menaiki kereta bersama2 warga tua yang juga mempunyai tujuan yang sama denganku.. aku kagum dengan mereka, pakcik itu, dari kedut muka dan bongkok badanya aku kira usianya mencecah 80tahun datang bertongkat tetapi masih setia menjadi murid mengutip ilmu.. kiranya ia ku angap satu sindirin sinis buatku untuk terus gagah melangkah mengutip mutiara2 ilmu dari ulama2 yang bertebaran di bumi ini..



Pagi itu, bermunajjat dan solat hajat berimamkan Tuan Guru Menteri Besar bersama2 rakyat yang lain, dalam doanya yang panjang… aku mendengar esak tangis hadirin yang mengaminkan doa itu.. aku melihat usai doa diraup kewajah, setiap yang hadir menyapu titisan air suci yang mengalir dari kelopak mata.. Sungguh, aku terharu melihat esak tangis seorang ulama yang melahirkan rasa cinta pada agama dan Tuhannya..

Aku Rindukan Damai Desa itu….
Aku Rindukan Ulama Negeri itu..
Aku Rindukan saatnya Fitrah di kala dulu…

Paloh Rawa
05/02/11

1 comment:

SaLiNa said...

rindunya..nak balik kg...

Post a Comment