Kembali Kepada Fitrah


salam.. lama benar diri ini tidak meluangkan masa untuk menulis di ruangan ini.. apapun insyalah.. akan saya gagahkan juga tangan ini untuk berkongsi sedikit buah fikiran yang ada..

dalam bulan ni sahaja dah dua kali saya menjejakkan kaki di bumi kelahiran tercinta.. balik kali nie pun tak dirancang, tibe2 je hati rasa nak balik tenagkan jiwa kat kg sebelum exam mgu hadapan..

memang benar kata orang,, apabila istilahnya Kembali Kepada Fitrah"... jiwa akan akan menjadi tenang...

contohnya... bila kita berada dalam keadaan dosa dan keluh kesah... hati kita akn menjadi tenang kembali bila kita bermunajjat pada yang Esa..

bila hati kita sudah bosan dengan suasana hiruk pikuk di bandar... jiwa kita akn kembali tenang bila kita pulang ke kmpunhg halaman...

sebab itulah istilahnya kembali kepada fitrah.. kita lihat kembali, apakah sebenarnya FITRAH yang dikurniakan kepada kita??

memang sejak lahir lagi, manusia nie fitrahnya suka kepada kebaikan.. jadi kenapa masih timbul golongan yang sering melakukan keburukan, kerosakan, kezaliman dan penindasan??

sebenarnya hati kecil mereka meronta-ronta mahu pulang kepada fitrah...

jadi kita seharusnya membantu diri kita dan juga sahabat di luar sana.. yang benar2 mahukan jalan pulang kepda fitrah..

jangan cepat menghukum.. tapi kita penyeru dan pengajak kearah jalan fitrah itu..
janganlah kerana kita makin hilang rasa fitrah dalam jiwa mereka..

jadi gunalah kaedah dan cara yang sebaik mungkin bagi mendekati mereka.. apakah cara yang Terbaik itu???

jawapannya bebebeza2 mengikut golongan sasaran kita.. apapun kita sudah dibekalkan Al-Quran dan juga Sunnah Rasullnya.. tingal lagi samada kita mahu menerokanya ataupun tidak..

ayuh.. kita bangkit dari tidur yang panjang.. sama2 bergerak menuju fitrah...

No comments:

Post a Comment