Nilai Sebuah Persahabatan




Ketika artikel ini di tulis, munkin sahabat saya telah menjejakan kakinya di bumi Ambia.Bagi mengutip ilmu-ilmu Allah yang bertaburan di muka bumi ini..

Sebelum ini, jika di tanya kepada saya, siapakah kawan baik saya..? tentu saya akan berfikir panjang, kerana saya mengangap semua kawan saya adalah sama.

Namun, semalam telah terbukti bahawa tangapan saya selama ini meleset.. saya mengenali syukri (berkopiah putih berkot hitam) kurang dari 3 tahun..

Kami bukanlah satu sekolah, mahupun sekampung, namun perjuangan islam menemukan kami. Selalu bertemu di program-program majlis ilmu, membuatkan hati-hati kami semakin lama semakin menjadi akrab..


Orangnya “mesra alam” dari wakil rakyat hingalah orang tua dan kanak-kanak di kampong mengenalinya. Keluarga saya juga amat rapat dengannya, kerana setiap kali saya balik kampong, mesti die bertandang ke rumah.

Sekarang, syukri melanjutkan pelajaranya ke mesir di bidang usulludin. Pagi sebelum dia menaiki pesawat. Kami sempat berbalas message. Saya mengingatkanya supaya membetulkan niatnya sebelum bertolak ke sana..

Antara message saya kepada die “syeh. Ikhlaskan niat untuk belajar kerana Allah. Allah dah beri anta peluang untuk menuntut ilmu di bumi para nabi, ana tak dapt peluang tu lagi, tapi ana nak nta wak balik ilmu ko ana”..

Tidak tahu kenape, hati yang keras dan sudah lama tidak mengeluarkan air jernih dari mata ini, tiba-tiba mengalir, hati rasa pedih seketika, berulah di saat itu saya menemui “kawan baik” dalam hidup saya.. kita tidak pernah mahu menghargai apa yang ada di sekeliling kita.. bila ianya lesap di pandangan mata.. barulah kita terasa kehilangannya.

Betul,, semua manusia tidak sempurna, setiap orang ada ragamnya masing-masing, namun apa yang saya pelajari di sini.. kenapa perlu dinilai pada keburukan yang sedikit itu sedangkan kebaikannya pada kita tidak terhintung banyaknya..

Sedih juga hati ini, munking ada sedikit perasaan cumburu.. kerana dia dapat menimba ilmu di ardul kinanah.. ilmu itu yang mengikat antara hati-hati kami.. dimanapun kita berada, ilmu itu tetap boleh kita pelajari.. tapi yang penting adalah sikap kita sendiri.

Message pertama darinya di luar negara “salam yie, jap2 lagi ana naik fly ke mesir.. dalam 4jam lagi sapa. Insyaallah. Kim salam pada keluarga n sahabat2 d usim. Doa kawe istiqomah dalam belajar..jumpe 4tahun lagi.. insyaallah,,”

Pesanan terakhir saya buatnya sebelum berlepas.. “syeh, ana bukan nak tengok nta wak balik ijazah.. tapi ana nak nta wak balik ilmu untuk kami”……
Benarlah ilmu itu penawar segala racun yang berbisa… persahabatan yang bertunjangkan ilmu, pasti akan membawa kita kepada ketenangan….

Selamat berjuang sahabatku….. moga kita terus thabit pada jalan yang benar..

3 comments:

sh00987 said...

sempat bertemu ngn shukri time sepupu die kawin~ Sebelum spm, ktorg 5org akan study group skali.Die ngajar sejarah~hehe

kiranaqistina said...

basri..meh cni nma penuh die..nak cari..huk3..ntah2 selisih tepi jln je..kt mesir die azhar muhafazah mna?

mohamad redha said...

sabar basri..hehe

Post a Comment