Pokok Gila Babi




Kasar bunyinya frasa tajuk yang diberi. Bukan kisahnya untuk menunjukkan kemarahan. Bukan untuk menghina, jauh sekali untuk melawak.

Tetapi disana ada suatu kisah yang menarik untuk kita renungngi bersama, oeh itu, bacalah ia dengan hati dan jiwa yang penuh dengan ketenangan agar maksudnya sampai kepada anda.

Seorang pengajar bertanyakan kepada anak muridnya..

“jikalau pokok durian, pokok rambutan, dan pokok kelapa digabungkan menjadi setu pokok, apakah nama yang sesuai bagi pokok itu?”

Ramai yang mencuba..

Ah Meng: Dulapa

Badrul : pokok ‘Satu Malaysia’

Chandra : pokok ‘perpaduan’

Salah… salah… dan,.. salah….

Itulah yang cikgu tu cakap kepada anak muridnya, jawapan yang betulnya ialah “ pokok Gila Babi”….!!!

Yap.. betul 2.. pelajar-pelajarnya juga sama seperti anda, terkejut, dengan jawapan yang tak disangka-sangka tu…

Si guru mula berfalsafah, Allah telah mejadikan makhluknya yang pelbagai itu dengan seribu satu rahsia dan makna, kerana disetiap yang tercipta itu mempunyai “khazanah segala kerahsiaan”nya yang tersendiri.

Cube kita bayangkan. Bagaimana rupanya jika batangnya pkok kelapa, dahannya pokok rambutan dan buahnya okok durian.. sesuatu yang melucukan akan terbayang dalam pikiran kita, menunjukkan bahawa manusia itu tidak boleh sama sekali mempertikaikan apa-apa yang telah diciptakan kerana Allah itu Maha Sempurna atas segalanya.

Analoginya mdah sahaja.. jikalau kita ingin menyediakan masakan. Kita masukkan semua bahan-bahan yang segar lagi baik ditambah pula dari jenis yang mahal harganya, hasilnya tentu baik kan? Namun jika dicampur sedikit je bahan yang tidak elok samaada yang busuk dan sebagainya.. apakah yang akan terjadi pada masakan itu?? Akan menjadi sesuatu yang tidak lagi bernilai bukan?? Walaupun ianya mendapat sentuhan chef yang hebat sekalipun.

Dalam usaha untuk mendekatkan diri kita dengan Allah.Kita diasuh dan dituntut untuk memerhatikan lantas berfikir tentang segala yang telah diciptakan di sekeliling kita, dan kita ditegah sama sekali berfikir dan membayangkan zat-zat Allah.

Kita bukan tidak mahu bergabung dengan sesame muslim, namun, takut kita menjadi seperti gulai tadi yang pada asalnya baik bertukar kepada sesuatu yang tidak lagi bernilai.. jauhilah dari menjadi golangan yang berhijrah daripada CAHAYA kepada KEGELAPAN.

No comments:

Post a Comment