Hijrah: Titik Yang Merubah Dunia.



Sejarah dunia telah menyaksikan kepada kita beberapa revolusi yang berlaku telah memberikan impak dan perubahan yang besar dizamannya. jika di asia barat, dunia mula berubah apabila gerakan islah dicetuskan oleh Syed Jamaluddin Al Alghani dan Syed Muhammad Abduh, Anwar Ibrahim pula dengan reformasinya, Najib Tun Razak dengan Transformasinya, manakala Barack Obama dengan kalimah change mampu mengejutkan politik Amerika Syarikat..

Apapun kalimah yang digunakan sebagai manifesto kepada satu pembaharuan yang ingin dilaksanakan, samaada revolusi, transformasi, islah, rejuvenasi, change dan banyak lagi. Semuanya memberikan satu maksud yang sama iaitu Hijrah..

Hijrah pada asasnya adalah satu perpindahan dari satu titik kepada satu titik yang lainnya, dan islam datang memberikan pengertian yang lebih luas dan dalam tentang hijrah itu sendiri, iaitu satu perpindahan rohani, daripada tahap yang lemah dan lesu kepada tahap yang lebih baik dan tinggi.

Pengkaji eropah bingung dan pelik, bagaimana satu perpindahan dari satu daerah ke daerah yang lainnya yang dijalankan oleh Muhammad bin Abdullah, mampu merubah dunia sehinggalah ke hari ini, ini menggambarkan betapa penghijrahan itu perlu dan mesti bagi memcapai cita-cita yang lebih tinggi.




ERTI HIJRAH YANG SEBENAR

Apapun hijrah yang berlaku di dunia pada hari ini, kalau ianya hanya bersandarkan kepada fizikal semata-mata, ianya tidak akan memberikan apa-apa makna, kerana hakikatnya perpindahan itu adalah daripada makhluk kepada makhluk yang lainnya jua.

Mana mungkin makhluk juga mampu memberikan seribu satu ketengan kepada kita, kerana kita sebagai makhluk yang tidak kekal bergantung kepada makhluk yang tidak kekal juga. Namun di sana ada satu lagi hijrah dalam erti kata yang sebenarnya, iaitu hijrah daripada pergantunggan kepada makhluk kepada Sang Penciptanya.

Digambarkan kepada kita, didalam sebuah hadis yang selalu kita dengar, maksudnya ‘barangsiapa yang berhijrah kerana Allah dan Rasulnya, maka Hijrahnya adalah untuk Allah dan Rasulnya, dan barangsiapa yang berhijrah kerana kerana dunia atau kerana wanita yang ingin dikahwininya, maka hijrahnya adalah untuk apa yang ia hijrahkan”

Ya, inilah erti hijrah yang sebenarnya, Hijrah Kerana Allah dan Rasulnya. Berhijrah dalam melaksanakan amar makruf dan nahi mungkarnya, berhijrah untuk meningkatkan tahap keimananya, berhijrah akhlaknya daripada berakhlak dengan sifat-sifai mazmumah kepada sifat-sifat yang mahmudah, dan yang jauh lebih penting dari itu semua adalah berhijrah daripada pergantungan daripada makhluk kepada pergantungan kepada khalik (pencipta) semata-mata.

Yakin dan percalah bahawa puncak kepada kebahagiaan dan ketenangan abadi itu hanya wujud bila kita kembali kepada Allah, dalam keadaan orang sudah tidak lagi mahu mendengar rintihan hati kita, di saat tidak ada lagi teman yang mampu untuk menasihati kita, dan disaat tidak ada lagi nasihat yang terkesan buat kita, di saaat itu, kita masih punya Allah, yang tidak pernah jemu dan leka untuk mendengar segala rintihan dan masaalah kita. Sebaliknya kita saja yang jemu dan leka untuk berdoa dan merintih kepadaNya.

Ingin kami menukilkan satu cerita yang diceritakan oleh Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, secara ringkasnya, ada seorang ulama besar yang dirawat oleh seorang doctor pakar, doctor yang kafir itu bertanya kepada ulama tersebut, katanya, saya sudah punya gaji yang besar, pangkat dan jawatan yang tinggi, ringkasnya, segala apa kemahuan yang saja mahu saya dapat. Namun kenapa sampai sekarang saya tidak menemukan ketenagan dalam hidup saya. Oleh kerana yang bertanya tadi adalah orang kafir, maka ulama tersebut menggunakan logik akal untuk menjawab persoalan tersebut, Tanya ulama itu kepada doctor, kalau kamu menghidu bau yang busuk ke mana kamu pergi? Jawabnya, aku akan pergi ke tempat-tempat yang ada wangi-wangian, bertanya lagi ulama itu, kalau kamu mendengar bising kemana kamu pergi? Aku akan pergi mendengar tempat2 yang sungi dan mendengar lagu-lagu yang menenangkan dengan jiwaku, dan banyak lagilah soalan-soalan yang seumpamanya ditanya kepada doctor tersebut, diringkaskan cerita, kalaulah kamu sudah berada di tempat yang sunyi dan pemandangan yang cantik, namun disitu masih ada hanya bau busuk sahaja, adakah ketika itu, kamu akan terasa tenang? Jawabnya, tidak, lalu dijawab oleh ulama tersebut, itulah sebenarnya yang berlaku kepadamu, kamu sakit di tempat yang lain tetapi merawatnya di tempat yang lain. Kerana ketenangan yang hakiki itu hanya wujud pada ketengangan hatinya,bukan pada fizikalnya semata-mata.

Benar, hatilah tempat yang sepatutnya dirawat terlebih dahulu, kerana hatilah raja dan pemerintah kepada tubuh manusia itu sendiri, maka benarlah seperti yang disabdakan oleh Rasullullah SAW, maksudnya ‘didalam diri manusia ada segumpal darah, jika baik darah itu maka baiklah seluruh badannya, namun jika buruk darah itu maka buruklah seluruh jasadnya, dan darah itu adalah Hati’.

Jikalau dulunya Saidina Umar menjadi musuh kepada islam, namun hijrahnya mengubahnya 360darjah menjadi pendokong kepada perjuangan islam, kalau dulunya Khalid Al-Walid memimpin tentera qurais memecahbelahkan ketumbukan tentera islam, hijrahnya mengubahnya menjadi seorang panglima kepada panji islam.

Jadi marilah sama-sama kita berusaha untuk berhijrah dan berubah meningkkatkan hubungan kita dengan Allah, kerana di situlah letaknya sumber kebahagiaan yang abadi. Dan masih belum terlambat untuk kita meletakkan visi dan misi baru yang ingin dicapai dalam tahun hijriah yang baru ini, dengan meletakkan sasaran-sasaran yang jelas didalam akademik, hubungan dengan Allah, hubungan dengan Makhluk, sasaran untuk kerjaya dan lain-lain lagi agar nanti kita boleh terus bergerak dengan lebih maju dan laju bagi merealisasikan impian dan cita-cita kita.

Kami tinggalkan dengan sepotong ayat Al-Quran untuk renungan kita bersama.
“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka ” (Surah Ar-Rad:11)

Islah Nafsak.. Wad’u Qairak
Perbaikilah dirimu.. Dan serulah orang lain..!

1 comment:

ibnuibrahim said...

letakkakn matlamat2 yang boleh dicapai dalam unjuran setahun ini.. agar segala azam dan visi kita tidak menjadi retorik semata2..

Moga Allah sentiasa membuka jalan hidayah buat kita...

Post a Comment